Jak zmienić nawyki dziecka związane z kompulsywnym, nadmiernym korzystaniem z telefonu, czy komputera? Czy wystarczy odciąć dziecko od sprzętu i dostępu do Internetu? Co w zamian, skoro te czynności stały się dla dziecka metodą na stres? Jak rodzic może znaleźć w sobie spokój wobec trudności, które przeżywa dziecko? Na te i inne ważne zagadnienia odpowiada psycholog Natalia Fedan w rozmowie: https://www.youtube.com/watch?v=lY6vdmdO9CI

Z rozmowy dowiemy się m.in. jak zmienić wyżej opisane nawyki według metody Self-Reg (samoregulacji). Metoda ta pozwala rozpoznać, co wprowadza nas w stres, co jest czynnikiem stresogennym wywołującym określone zachowanie. 
 
Jakie kroki należy podjąć razem z nastolatkiem?: 
1. Przeformułowanie, czyli zrozumienie zachowań dziecka w kontekście stresu i pobudzenia
- rozmowa o tym jak nastolatek czuje się oglądając serial odcinek za odcinkiem?
- jak czuje się kiedy sięga po telefon lub skroluje ekran?
- jak działają platformy z serialami i filmami?
- jak działa mózg?
2. Rozpoznanie stresorów, czyli przyczyn 
- stworzenie listy stresorów (np. kłótnia z koleżanką, droczący się starszy brat itp.)
3. Redukcja stresu 
- nauka redukcji stresu u dorosłych tak, aby modelować zachowania redukujące stres u dzieci 
- dziecko naśladuje dorosłych 
4. Budowanie samoświadomości 
- łączy wszystkie kroki 
- co czuję? co mnie stresuje? co mnie odpręża? 
- jak moje ciało reaguje na stres? 
5. Reagowanie- tworzenie odporności psychicznej
- odpoczynek: regeneracja układu nerwowego i ciała 
 
Pisząc o stresie w życiu nastolatka i budowaniu jego oporności psychicznej ważne jest zrozumienie poziomu wyczerpania układu nerwowego nastolatków. Dzieci często nie chcą robić źle, krzyczeć, tupać nogami, trzaskać drzwiami, jest to reakcja z poziomu układu nerwowego, który jest w ciągłej przebudowie. 
Nastolatkowie sami często nie wiedzą, skąd u nich taka reakcja.
 
Polecam te zaledwie 23 minuty rozmowy z wyjściowym tematem przeciążenia stresem u nastolatków. W rozmowie poruszanych jest wiele istotnych tematów. 
 
Agnieszka Nowicka
psycholog szkolny